Praktische informatie: Spelen met zintuigen
Om het meeste uit de sessies te halen, hebben ik een aantal regels. Als je naar de lessen komt, ga je akkoord met deze regels. Lees ze alsjeblieft en als je vragen of suggesties hebt, kun je mij dit laten weten voordat je begint.
- Speel veilig. Je moet ten alle tijden bij je kind zijn. Ouders zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van hun kind tijdens de sessie. Om jouw kind creatief en ontspannen te laten zijn, houd je op korte afstand toezicht, maar laat je je kind zelf de leiding nemen.
- Alle materialen waarmee ik werk zijn producten voor kinderen, en ik zorg ervoor dat elke activiteit geschikt is voor de leeftijd. Niettemin hebben jonge kinderen de neiging om dingen in hun mond te stoppen en kunnen ze allergisch zijn of slecht reageren (coeliakie) op sommige ingrediënten. Het is aan jou om te kiezen welke speelstations en welke materialen je daar veilig mee kunt gebruiken. Neem contact op als je niet zeker bent over het verstrekte materiaal.
- Dit is een zintuiglijke/stimulatiesessie waarbij je kind met verf speelt. Kinderen (en ouders!) moeten iets comfortabels dragen, zodat ze vrij kunnen experimenteren met de mooie tastbare, rommelige materialen zonder bang te hoeven zijn vies te worden. Schorten worden niet meegeleverd.
- Neem spullen mee waarmee jij je kind kan schoonmaken na de sessie. Al de verf is afwasbaar, hoewel een deel van het geverfde materiaal vlekken kan veroorzaken. Aan het einde van de sessie zullen er emmers met water, washandjes en zeep klaarstaan. Neem reserve kleding mee.
- Als je klaar bent bij een station, moedig je kleintje dan aan om de materialen en gereedschappen op de juiste plek achter te laten, klaar voor het volgende kind en om de ruimte voor iedereen leuk te houden.
- Er kunnen foto’s en korte films om deze te delen op het sociale netwerk en de website. Laat het mij weten voordat de sessie begint als je liever hebt dat je kind niet in het gedocumenteerde materiaal staat.
- De activiteiten in het atelier zijn zo opgezet dat het kind zo zelfstandig mogelijk kan zijn, omdat je kind zijn eigen ideeën heeft en beter leert als het de vrijheid heeft om deze zelf uit te testen.
- Hoe meer je deelneemt en geniet van de activiteit, hoe meer je kind plezier zal hebben en zal leren. Vergeet niet dat je een rolmodel bent voor jouw kind.
- Sluit je samen met je kind aan bij het leerproces. Probeer de materialen door hun ogen te zien. Creëren, spelen en rommelen, maar laat je kind de beslisser zijn en zijn of haar tempo en interesses volgen.
- Het is gebruikelijk dat baby’s en peuters af en toe ronddwalen en ontdekken. Maak je geen zorgen als je kind niet meedoet op de manier die jij had verwacht; dat is volkomen oké. Als je kind eerst wil observeren, laat hem/ haar dan even staan en kijken terwijl hij/ zij aan de omgeving gewend raakt. Dus zelfs als je kind ervoor kiest om een tijdje te kijken, leert het nog steeds.
- Sommige kinderen zijn misschien bang voor nieuwe sensaties; wees hier gevoelig voor. Laat je kind binnen zijn eigen comfortzone.
- Laat je kind genieten van de zintuiglijke ervaring en emotionele bevrijding van alleen maar rommelen. Houd er rekening mee dat ze meestal niet zullen schilderen om een meesterwerk te creëren, maar dat ze gewoon zullen schilderen om het plezier van schilderen te ontdekken.
- Laat ze zo lang aan een activiteit werken als ze willen. Het is veel beter om een activiteit steeds opnieuw te doen dan je te haasten om op alle stations te spelen. Herhaling is hoe we allemaal leren.
- Help tijdens de verkenning hun woordenschat op te bouwen door beschrijvende en actiewoorden te gebruiken, zoals koud, heet, hobbelig, glanzend, glad, gieten, dumpen, scheppen, zeven en spatten.
- Stel open vragen, bijvoorbeeld: “Ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik meer water zou toevoegen?” Dergelijke opmerkingen vestigen de aandacht van het kind op de mogelijkheden tot onderzoek, zonder het onder druk te zetten om het juiste antwoord te vinden.
- Als je met je kleine kunstenaar over zijn meesterwerk praat, laat hij/zij je dan eerst over zijn kunstwerk vertellen, maar vraag niet: “Wat is dat?” of zeg automatisch “Ik vind het geweldig”, misschien wil hij/zij een slecht gevoel uiten
- Stimuleer het creatieve proces door te vragen: “Als je iets aan je kunstwerk zou kunnen toevoegen, wat zou je dan willen toevoegen?”, “Als dit kunstwerk zou kunnen praten, wat zou het dan zeggen?”, “Wat zou je dit stuk noemen?”
- Geef commentaar op de lijnen, kleuren, materialen, texturen enz. die ze gebruiken (“Ik zie dat je veel paarse stippen maakt”, “Ik vind het leuk hoe de rode verf zich hier vermengt met de gele verf”.).